Co jeść aby obniżyć ciśnienie krwi? Dieta na nadciśnienie

Oceń ten artykuł
(2 głosów)

Aby obniżyć ciśnienie krwi, powinniśmy naszą dietę wzbogacić o produkty zawierające potas, a zmniejszyć ilość tych, które mają w sobie sód.

Jak wykazują badania, ponad 1/3 dorosłych Polaków cierpi na nadciśnienie tętnicze.  W przyszłości grupa ta ma się powiększyć.  Jednym z powodów nadciśnienia jest otyłość.  Czasem zrzucenie kilku kilogramów znacząco obniża ciśnienie.  Bez wątpienia nadciśnienie można zaliczyć do obecnego grona chorób cywilizacyjnych.  Jednak z prawidłowo kontrolowanym nadciśnieniem można żyć całkowicie normalnie.  Należy być pod stałą kontrolą lekarza, przyjmować zalecane leki i zadbać o samokontrolę (badania w domu).  Wiele osób nawet nie wie, że takie dolegliwości jak np. bóle głowy czy złe samopoczucie są przyczyną nadciśnienia.  Należy próbować wyeliminować je za pomocą diety. To przecież one w większości mają wpływ na obecny stan organizmu.  Całokształt diety powienien opierać się oczywiście na warzywach.  Powinniśmy także zastosować się do kilku zasad i być konsekwentnym w działaniach.

Dieta na nadciśnienie - potas!
Potas obniża ciśnienie krwi i przyśpiesza wydalanie soli z organizmu.  Tym bardziej dieta na nadciśnienie sprzyja utracie nadwagi.  Dodatkowo, potas zmniejsza ryzyko powstania udaru mózgu. Najwięcej potasu jest w pomidorach, ziemniakach, warzywach liściastych, owocach cytrusowych i pestkach słonecznika. Stosujemy także brokuły, buraki, seler, marchew, fasolę i bataty.  Oprócz dawki potasu mamy w tych warzywach sporą ilość magnezu.  Lekarze polecają chorym na nadciśnienie spożywanie 5 porcji warzyw dziennie.  Można je także stosować w koktajlach lub świeżo wyciśniętych sokach (na przykład: sok z marchwi, selera i buraka). Kolejne produkty bogate w potas to: truskawki, jagody, maliny i żurawina które dodatkowo zawierają antyoksydanty (działąją przeciw starzeniu się). Powodem nadciśnienia może być niedobór Witaminy C. Należy wyeliminować sól.  Zamiast niej wypróbuj kombinację ziół do potraw.  Wystarczy 2 tygodnie, aby kubki smakowe odzwyczaiły się smaku soli. Jeśli chcemy skutecznie zadbać o leczenie nadciśnienia, powinniśmy jeść więcej produktów bogatych w potas, a obniżyć tłuste z wysoką zawartością cukrów prostych i sodu.

Warzywa i owoce w diecie na nadciśnienie:

  • pomidory,
  • brokuły,
  • ziemniaki,
  • seler,
  • marchew,
  • fasola,
  • buraki,
  • bataty,
  • warzywa zielone liściaste (natka pietruszki itp.),
  • truskawki, maliny, jagody, żurawina, cytrusy.

Eliminacja produktów z diety.
Należy ograniczyć białe pieczywo, białe makarony, biały ryż, żółtka jaj.  Wyeliminować natomiast powinniśmy słodycze, produkty zawierające konserwanty, produkty pełnotłuste (mleko i jego przetwory), sery żółte, orzeszki solone i paluszki, fast food'y,  gotowe sosy w proszku, tłuste mięsa i wędliny. Uniakamy jak ognia tłuszczów zwierzęcych.  Dodatkowo, gdy jemy dużo tłusto i słodko nasz organizm nie może sobie z tym poradzić. Tworzą się wtedy płytki miażdżycowe.

Nadciśnienie powinno być pod stałą kontrolą lekarza. Lecz wszystko co przyjmujemy jako pokarm, ma bezpośredni wpływ na nasz organizm.  Dlatego warto zadbać o niego samemu za pomocą odżywiania, bo nikt nie zrobi tego lepiej, niż my.

 truskawki 4 na bialym talerzu.main

Lektura: Poradnik Zdrowie.

Kliknij poniżej ''SHARE'' i ''LIKE'' - udostępnisz dalej.

 

Justyna Marciniak

Ten blog jest energią oraz inspiracją dla Was. 
Mam nadzieję że odnajdziecie tu cząstkę siebie i staniecie się jego współtwórcami.
Justyna Marciniak

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.